by Eika » Tue Dec 12, 2006 9:17 pm
HenrikE30+ wrote:oddis wrote:Har du noen formening om hvordan en Tremec T56 kasse ville passe på M70? Denne ligger jo ganske høyt i pris (høyere enn CSI kassa?), men er jo overkommelig å få tak i. Sies å være god for ca 880Nm (?)
Tremec sjekket jeg opp når jeg bygde min bil. Denne kassen er MYE billigere enn en org. kasse. Ferdig pris i Norge er ca. 25-30000,- for en fabrikksny kasse - i tillegg kommer evt. nytt svinghjul, clutch, trykkplate, utløserlager osv. Til sammenligning koster en kasse fra BMW til V12 motoren ca. 90-100000,- (såvidt jeg har forstått).
Tremec kassen er sikkert en meget bra kasse og tåler mye juling. Grunnen til at jeg gav opp den er at den ikke har utvendige sjaltestag (slik som alle man. BMW kasser har), mn derimot er girspaken linket direkte i kassen - dette gjør til at man har litt mindre spillerom for hvor man vil plassere spaken. Det finnes helt sikkert måter å ordne dette på, men jeg fant heldigvis en org. kasse og det synes jeg var det beste.
Men, la det ikke råde noen tvil! Den org. manuelle V12 kassen fra BMW er noe av det sykeste verden har sett i form av ren "overengineering". Disse kassen tåler hel sikkert 1500HK og 12-1300Nm uten å blunke. V12 motoren fra BMW er faktisk den eneste motoren jeg vet om som har STØRRE manuell kasse enn det automatkassen er. Den er gigantisk!!!
den som har flest leketøy når de dauer har vinni
japan lager ikke biler, de lager problemer