It is currently Sat Jul 22, 2017 5:43 pm

SirKim // Volvo 940 T5

Her er tanken at dere skal finne tråder med Medlemmenes kjøretøy.
Trådene vil være låst, så det ikke blir så mye svada innimellom!
Kommentarer tar de jo i sine egne Blogger!

Re: SirKim // Volvo 940 T5 "Just Fake"

Postby SirKim » Thu May 16, 2013 5:12 pm

Update:

Var å hentet meg kontaktene til coilene i går :) Han jeg kjøpte av hadde 2 stk faktisk, så tok begge 2 :D Det morsomme her er at han jeg kjøpte disse av hadde ganske god greie på bilen min kan du si. Viste seg det at han jeg kjøpte bilen av i 2008 var det vel, var faren til han jeg kjøpte kontaktene av i går ! Morro ! Verden er ikke stor :D

Image

Åpnet også hjernen for å sjekke chippen.. Står bare Race. å med den elektroniske ladetrykks-styringa aktivert lader bilen 1,5 med denne.
Noen som har noe mer info egentlig? Denne hjernen er forresten solgt nå. 850 T5-R hjerne modda om for direct fire blir sendt i posten til meg på Lørdag :D

Image

Slik ble det hos meg nå med BSR skjoldet :) Ble helt OK suns jeg :)

Image

Har også fått tak i noen "diesel-riller" fra en merce :) Passa nesten litt bra at det er 5 riller? :D
Han den opp i teip bare for å se åssen det ble. Blir nok å flytte litt på den tenker jeg. Litt fram å litt ned :)

Image
*Volvo 940 T5 storprosjekt
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon May 20, 2013 9:23 pm

MiniUpdate:

Sveisa inn rillene i dag :)

Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Tue May 21, 2013 3:43 pm

MiniUpdate:
Har tatt av toppdeksel å byttet ut ventil-løfterne nå i dag :)
Har også fjernet fordelerlokket å leita fram blendelokk fra en volvo 960 da jeg bygger om til COP samtidig mens jeg har det oppe :D Venter på en 850 T5-R hjerne som er modda om for COP (direct fire/coil on plugs) å chippa. Skal vistnok være 325hk chip, men tar det litt med en klype salt.. I første omgang satser jeg uansett bare på gode holdbare 300hk :) Skal strupes ned til 225 når jeg skal godkjenne motor :)

lite stemningsbilde fra i dag :)
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Wed May 22, 2013 6:40 pm

Fått på toppdeksel igjen
Ventilløfterne er byttet, kammene satt i å toppdeksel er satt på igjen. Hadde brukt litt vel mye pakningsguffe på toppdekselet sist, så ble en del tid på å bare skrape reint før jeg kunne sette på toppdekselet igjen. Viste jeg fikk bedre plass, men fy søren å stoor plass det blei til torpedoveggen nå som fordelerlokket er vekk :) Nå går det sikkert mye fortere å ta ut å inn motor til neste gang igjen. Så slepper man å ta så hensyn til fordelerlokket hele tia :P

Blir å sette tilbake den orginale oljepumpa i morra oxo siden reg-reima er av. Sitter en pumpe fra en GLT på nå som er til motor uten underspyling, så har ikke like bra trykk som med den orginale. Hatt den orginale oppe å sjekka over. Den ser veldig bra ut, så da setter jeg den tilbake :) Blir nok senere å sette inn R pompe :) Men det blir langt fram i tid :) Den orginale holder i lange baner foreløbig for min del :)

Image

Bonus:
Å et ekstrabilde av Andre (en kompis) som er å inspiserer litt :)
Vært til stor hjelp mange ganger! utrolig dyktig fyr som kan ganske mye! mannen har peiling :)
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Wed Jun 05, 2013 10:35 pm

Update:
Fått gjort litt smått i dag Henta igjen DTM felga mine hos den lokale dekk-sjappa. Nye dekk på de nå Ble bare noen billigdekk nå på disse felga. skal heller ha skikkelige dekk på de andre felga jeg har til bilen. 225/35R18 på DTM`ane nå iallefall Går innunder 5% regelen, så blir å vise bilen hos BT med disse felga på Prøve å få felga i vognkortet også med den profilen Prøve iallefall

Image

Har ellers fått lagt opp kablene skikkelig i motorrom nå Lagt kablene inn sammen med de andre kablene som er i det orginale K røret som henger øverst på torpedoveggen Ser faktisk klin orginalt ut oppi motorrommet nå sett bort fra småting som stålomspunned bensinslange, manometeret til bensina og batterifestet Håper på at dem blir fornøyde på BT iallefall når den tid kommer :)

Har også fått skrudd sammen hjernen igjen jeg kjøpte av en i Fauske :)
Hjerne er fra en 850 T5-R som er modda om for direct fire, å med 325hk chip :)

Image

Denne ble skrudd sammen igjen da jeg lodda litt inni der, så måtte åpnes. Ble montert i holderen nede der den orginale brenselhjernen til 940 står Fått lagt kablene skikkelig opp nå etter at jeg testa alt i går at det var i orden Rakk ikke å montere bensinrele i dag, så det blir tatt i morgen :)
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Fri Jun 07, 2013 7:05 pm

Miniupdate:

Bilde sier mer enn 1000 ord?
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Tue Aug 13, 2013 7:07 pm

Time hos Biltilsynet
Da har jeg vært på Biltilsynet gitt.
Fikk vist all dokumentasjon på motor. Tollpapirer, kvittering på kjøp osv. Alt er i orden der! CHECK!
Inn med bilen, få dem til å gå gjennom motorrom å ta bilder, CHECK!
Kontrolløren syntes det var pent motorrom :) Ikke noe blå silikonslanger osv her ;)
Her er alt svarte silikonslanger, svarte trykkrør osv! Er som om den skulle kommet sånn orginalt, bortsett fra luftfilter da.. :mrgreen:

Turen gikk videre til prøvekjøring etter en del spørsmål om ombyggingen.
Var desverre for mye støy fra luftfilteret slik det er nå. Puster å peser noe voldsomt frammi der.
Dette måtte gjøres noe med fikk jeg beskjed om. FAIL!
Så blir å sette inn orginal luftfilterboks til neste visning..
Han kikka også en del på mellomaksel siden jeg hadde glemt å dokumentere for dette i søknaden.
Men orginal kan jo benyttes, så det var i oden! CHECK!

Viste bilen med 3" JT eksos med litt modifisert downpipe bare.
Regna med jeg fikk tilsnakk på dette, men han syntes at bilen gikk pent, å det bromma ikke for mye (kjører med orginal katte samt 2 potter)
Har også papirer på JT eksosen, så 0 problem. Gikk mellom med eksos CHECK!

Så kom det jeg grua meg aller aller aller mest til, nemlig avgassmålinga...
Sier vel sitt når kontrolløren ber meg parkere på utsia? jeg bånna måleapparatet dems... Kravet er 0,5. Jeg bånna apparatet på 10,0..... FAIL!

Så med tanke på 2 stk fails, så må jeg tilbake igjen. Bråket fra luftfilteret er 0 stress Setter inn orginal luftfilterboks bare :win
Angående CO er jeg litt blank foreløbig. Har ingen feilkoder inne, men alikavel OSER det noe inn i helvete fra bilen! ryker svart bak bilen. :helpme:
Turboen er helt ny. Alt av pakninger, simringer osv i motor er nytt. Bruker gamle trykkere på kammen bare, men de var i orden når jeg sjekka når jeg hadde oppe motor.
Noen tips her fra folket? :helpme:

Lite stemningsbilde
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Thu Sep 26, 2013 3:39 pm

Kjedelig å kort update:

Tja, her skjer det ikke stort. Arbeidslysta er bare totalt vekk for tiden når det gjelder bil igrunn. Bimmern blir heller ikke gjort noe med annet enn å bli kjørt med :P Det skal ikke bare stå på arbeidsløsta da. Har handla leilighet blandt annet, så mye av tiden og penger går dit desverre... :( Har faktisk fått luftfilterboksen nå, så har satt den inn i bilen bare en kveld jeg uansett var forbi verkstedet. Ser jo ikke så verst ut egentlig bare ordne slange mellom turbo å LMM nå da :)

Image

Offtopic bonusbilder:

Siden det er skrålt med bilder og updates her, kan jeg legge ved et par bonusbilder bare for å fylle ut med noen bilder :)

Har jo enda en femmer jeg bygger opp for rettstilling i 7/9 serie I rødblokkstil den oxo :) Motor som nevnt tidligere i tråden her :) Budsjett :) Montert oljesil fra volvo 960 som jeg har korta inn :)
Image

Bunnpanne kortet inn. Begynner å bli klart for å sveise :)
Image

Ute å gasser litt med bimmern :)
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon Oct 14, 2013 10:16 pm

Miniupdate
Ordnet meg tårnstag :)
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon Oct 14, 2013 10:17 pm

Random bilde:

Tok et random bilde en dag. Tok ut de 4 instrumentene som står der luftedysene egentlig er, å har lakka ramma på alle sammen svarte igjen rett etter at bilde ble tatt
Image

Bonusbilde:
Handla grenrør her for litt siden. Handlet disse som er fra S80 T6 :) Samt et annet orginal t5 grenrør som er påsveist et ekstra uttak for å bruke på 6 syl motor, å da for singelturbo :) Må vel kanskje bare begynne å bygge 24V istede? :D
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon Oct 14, 2013 10:18 pm

Miniupdate:
Begynner å bli ferdig med flyttinga nå, så blir litt mer tid til bil fremover nå :)
Men blir ikke noen hurra-meg-rundt innkjøp på en stund nå da det er en del røde tall i nettbanken etter kjøp av tak over huet..

Satser heller på å få fiksa alt av dikkedarier rundt om. Men første nå er å begynne på mangellappen fra BT.

Har fått laga ferdig prosjekt orginal luftfilterboks.
Glemte å ta bilde i dag når jeg dro, men her er et bilde fra da jeg holdt på å tilpasse, så har dere et innblikk
Hadde bare hvit Tec7 tilgjengelig, så må flekke over der det er guffelure.. Bortsett fra det ser det jo orginalt ut!
Da må man vel si seg fornøyd? :)
Image

Fikk også ordna meg en addon-leppe :)
Image

Har også fått ordna ny speller, da den andre tok kvelden etter krasjen :/
Image

Holder ellers på med en feilkode nå med at "signal fra hastighetsgivar mangler".
Holdt på å strekke kabel nå i kveld før jeg dro hjem. Så skal jeg tappe tanken, fylle på 98 oktan samt litt e85 senere, å bytte katte.

Tips&Triks å anna lurumdurium for å få ned avgassene tas imot med takk

Bonusbilde:
Bimmern hadde plutselig slicks bak, så fikk på noen nye dekk ;)
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon Oct 14, 2013 10:20 pm

Vinterfanger
har denne fangeren liggende. Den blir jeg å fikse sånn halveis, kjapt å gæli.
Skal brukes som vinterfanger tenkte jeg! blir fin å brøyte med :D så slepper jeg å ødelegge addon!
Hahahahaha, jævla UFO :D
Image
SirKim
Site Admin

Postby SirKim » Mon Nov 25, 2013 12:52 am

Bilen ble godkjent med B5234T motor!

Image

Bilen ble 12 november godkjent med T5 motor (B5234T) ! Hadde den også på EU kontroll senere på dagen.
Fikk en 2er-feil på at ABS lampa i dash ikke virka å en 1er-feil på utslitte viskerblader. Sier meg fornøyd med den dagen :)
Bare få tatt en etterkontroll når jeg har fiksa den lampa, og byttet viskerblader, å så kan jeg begynne å tenkte på å
pusse ned bilen å demontere den igjen :) Fortsatt litt usikker på lakkvalg.. Enten clean rød, rød med btcc dekor i andre farger, eller banebilpreg med diverse logoer rundt om. Må få bestemt meg snart :/
SirKim
Site Admin

Re: SirKim // Volvo 940 T5

Postby SirKim » Sun Jan 26, 2014 2:38 pm

Treg update:
Leeeenge siden det har skjedd noe her ser jeg.

6 Januar fikk jeg tatt etterkontrollen på bilen, så da ble den EU-Godkjent! Å jeg fikk hentet ut skiltene 8 Januar :)
Et lite bilde fra da jeg satt fra meg bilen utenfor verkstedet dagen i forveien. Klar for visning :)

Image

Så da brukes denne bilen hver dag nå :) Ja, kjører fargekart akkuratt nå :rock:
960n lekker litt olje, så den er satt inn i verkstedet. Skal ut med motor. Bytte veiv, rådelager, veivlager å stempler.
Blir å sette inn T5 stempler for å senke komp, å setter inn veiv med 90 slag istedefor 80. Så motoren strokes fra 2,5 til 2,8. Det blir også montert noen andre kamaksler med mer løft å durasjon.

Frontfangeren jeg har til 960n består av 960 overdel å en v70r 1gen underdel. Denne + noen sideskjørt og øyelokk er levert til Race & Kustom Service for litt repp samt lakk :) Har trua på at det blir bra :)

11 Januar
11 Januar fikk jeg brev i posten med det nye vognkortet!
Jeg vet kun om min, + 2 stk 940er til i Norge som er godkjent med slik motor! Å er kun min å den ene av de andre som er godkjent med T5 OG senk! Det er en stasjonsvogn. Så min er kanskje første Sedanen i Norge som er godkjent med T5 og senk i vognkortet? :)

Beviset på at ting er i orden! :win
Image
SirKim
Site Admin

Re: SirKim // Volvo 940 T5

Postby SirKim » Sun Mar 30, 2014 4:11 pm

Her har det ikke skjedd stort i tråden ser jeg.

Men kort fortalt historien etter godkjenning.
jeg brukte bilen i hele vinter. Turbotrykket ble skrudd ned til low-boost grunnet glatt føre. Kjørte bare 0,9 bar. Fungerte utmerket til vinteren. Fantastisk lyd, å fantastisk å kjøre bilen igjen etter så lang tid dvale :) Jeg ble plutselig kontaktet av flere messesker, som ga meg forespørsel om jeg ville selge bilen. Jeg vet kun om 3 stk volvo 940 i Norge som er GODKJENT med T5 i norge. Vet om et par til, men dem er ikke godkjent. Jeg fikk flere bytteforslag. Mercedes, Honda osv osv osv. Ingenting var interesangt. Men ble en dag kontaktet av en, som la inn et bud på 55000 NOK. Da uten T5 motoren, men med en annen femmer. En GLT motor som er ombygd til turbo. Tenkte på saken et par dager. Tok kontakt med han som la inn bud, å takket nei til budet på 55.

Så gikk det 2 dager tror jeg det var. Ble kontaktet på nytt, av samme mann som la inn bud på 55. Han spurte om jeg var heelt sikkert på at jeg ikke ville selge bilen. Sa at jeg hadde bestemt meg for at jeg solgte den ikke for 55. Å det svarte interiøret som sto i bilen, var på vei ut. Da det svarte skinnet holdt jeg på å sette inn i min volvo 960. Mannen ville komme med et nytt bud, men sa at han fikk komme å se på bilen før han la inn et nytt bud. Jeg sa at det fantes skavanker på bilen. Så han fikk kikke på bilen før han kom med et nytt bud. Mannen kom så ikke mange dagene etterpå, for å kikke på bilen. Sa seg fornøyd med bilen, å kom med et nytt høyere bud. Denne gangen var budet mer fristende. Å denne gangen takket jeg ja :)

Så gikk turen i verkstedet med bilen. T5 motoren ble tatt ut å satt på en pall. Satt inn en turbokonvertert 850 GLT motor. Monterte ferdig det grå interiøret, tok ut BBL osv, etter avtale. Så ble bilen hentet i går.. Litt trist egentlig. Men, når et prosjekt er solgt, så kommer det bestandig noe nytt :) Kommer med prosjekttråd senere på ny bil :) Prosjektet blir en svart Volvo 960, med svart skinn osv. T5 motoren blir satt over i denne +++ :) Kommer nok ny tråd på nytt prosjekt :)
SirKim
Site Admin

Previous

Return to Råsa ligaens Prosjektbiler.